Skargi i wnioski - Komenda Powiatowa Policji w Poddębicach

Skargi i wnioski

Skargi i wnioski

 


Komendant Powiatowy Policji w Poddębicach

w sprawach skarg i wniosków

przyjmuje interesantów w siedzibie Komendy Powiatowej Policji w Poddębicach

ul. Targowa 22, w każdy wtorek  w godz. 15.00-17.00.

tel: 43 678-94-11  fax: 43 678-94-05

tel: 43 678-94-12  fax: 43 678-94-00

 

Jeżeli wtorek wypada dniem wolnym od pracy, Komendant Powiatowy Policji interesantów przyjmuje w kolejnym dniu roboczym.

 

 

Procedura przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Policji realizowana jest w oparciu o przepisy prawa ujęte w następujących aktach normatywnych: art. 63 Konstytucji RP (Dz. U. z 1997r. Nr 78, poz. 483), Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z póź. zm.) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
 
W ujęciu ogólnym przedmiotem skargi w rozumieniu art. 227 kpa mogą być kwestie dotyczące zaniedbań, nienależytego wykonywania zadań, przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw przez policjantów lub pracowników cywilnych Policji.

Natomiast wniosek w rozumieniu art. 241 kpa dotyczy propozycji ulepszenia oraz usprawnienia pracy Policji bądź inicjatyw zmierzających do lepszego zaspokojenia potrzeb i oczekiwań społeczności lokalnych.

O tym czy pismo jest skargą czy wnioskiem decyduje zgodnie z art. 222 kpa jego treść, a nie tytuł nadany przez autora. Postępowanie w sprawie skarg i wniosków rozpoczyna się z  chwilą złożenia i przyjęcia skargi (wniosku).

 Przepis art. 253 § 1 kpa zobowiązuje organ Policji do przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych terminach.

Obowiązek przyjmowania obywateli w sprawach skarg spoczywa na kierownikach jednostek organizacyjnych Policji. Nie jest to obowiązek codziennego przyjmowania interesantów, czynność tę ograniczono do jednego dnia w tygodniu.

Godziny przyjęć określa kierownik jednostki organizacyjnej. Informacja o terminach przyjęć powinna być wywieszona w miejscu widocznym.

W sprawach skarg i wniosków po godzinach pracy Komendant Wojewódzki Policji w Łodzi (lub jego Zastępcy) przyjmuje interesantów w każdy wtorek w godz. 15 -17. Termin ten został dostosowany do dnia przyjęć interesantów przez administrację państwową województwa łódzkiego. Ponadto w KWP w Łodzi policjanci Zespołu Skarg i Wniosków Wydziału Kontroli przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków od poniedziałku do piątku w godz. 9 -15, tel. (042 665) -13-73, (…) - 22-15, (…) -20-53, (…) -20-40.
 
Prawo przewiduje różne sposoby wniesienia skarg i wniosków. Można je wnosić pisemnie (osobiście lub za pośrednictwem poczty), ustnie do protokołu, a także przy pomocy środków technicznych – telegramem i faksem. Rozwój techniki dał możliwość wnoszenia skarg także za pośrednictwem Internetu.

W przypadku skargi lub wniosku złożonego telefonicznie (często zgłaszanych dyżurnym jednostek Policji) informuje się składającego, że powinien zgłosić się osobiście lub przesłać pismo do jednostki. Niespełnienie tego wymogu pozbawi tak przedstawioną skargę lub wniosek nadania biegu czynnościom wyjaśniającym oraz spowoduje, że wnoszący nie otrzyma odpowiedzi.

Osoba wnosząca skargę do organów powołanych do ścigania lub orzekania w sprawach o przestępstwo, wykroczenie lub przewinienie dyscyplinarne powinna być świadoma, że kierowanie fałszywych oskarżeń wobec innej osoby, niekoniecznie policjanta, może skutkować odpowiedzialnością karną z art. 234 kk.

 

 


W Komendzie Wojewódzkiej Policji w Łodzi działa przez cała dobę infolinia

 

0 800 149 971

lub

800 149 971

(w zależności od operatora)

 

Dzwoń do nas, jeżeli:

dostrzegłeś zaniedbania w działaniach Policji województwa łódzkiego, jesteś niezadowolony z reakcji Policji na zgłoszenie wymagające interwencji, masz zastrzeżenia do sposobu przyjęcia zawiadomienia o przestępstwie lub wykroczeniu, Twoim zdaniem policjant nienależycie wykonywał zadania służbowe bądź naruszył praworządność chcesz przekazać informację dotyczącą działań lub powiązań przestępczych policjantów bądź pracowników Policji.

Możesz przekazać informację lub uzyskać wskazówki w zakresie procedury przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Policji.

Infolinia obsługiwana jest przez całą dobę w dni robocze od godziny 8.00 do godz. 16.00 przez policjantów Wydziału Kontroli KWP w Łodzi, natomiast w pozostałych godzinach oraz dniach wolnych od pracy przez Dyżurnego lub Zastępcę Dyżurnego Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi. Zgłoszenia te podlegają rejestracji w formie zapisu elektronicznego.

 

Skargi na działalność Policji można kierować do kierowników jednostek
policji, jak również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich:
 
Rzecznik Praw Obywatelskich,
Aleja Solidarności 77,
00-090 Warszawa

Przyjęcia Interesantów:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
poniedziałek w godz. 9.00 - 17.00
od wtorku do piątku w godz. 9.00 - 15.00
telefon: 22 55 17 760, 0-22 55 17 811
centrala: 22 55 17 700

 

ART. 225§1 KPA

"Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych”

„Granice tej ochrony wyznacza godność z prawem działania osoby składającej skrgę lub wniosek.
W związku z tym ochronie nie podlega osoba, która poprzez wniesienie skargi lub wniosku narusza dobra chronione innych osób, dopuszczając się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi, albo też ujawnia prawnie chronione informacje”.

J.Borkowski, w: Adamiak, Borkowski, Komentarz 2004, s. 813