Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Nie pozwól oszukać się w Internecie

W Internecie, tak jak w każdym innym miejscu zachowaj czujność i zdrowy rozsądek. Przestrzegając kilku podstawowych zasad można ustrzec się przed przykrymi następstwami nieuczciwej aktywności różnych oszustów. Cyberprzestępcy wykorzystują nieuwagę, pośpiech i ludzką naiwność.

Podstawowe zasady, które podnoszą bezpieczeństwo w Internecie:

  1. Nigdy nie wysyłaj nikomu loginu, numeru karty, kodu PIN ani żadnych innych informacji związanych z danymi, które tylko Ty możesz znać.
  2. Nigdy nie wysyłaj pieniędzy osobie, której nie znasz.

Kupujesz w Internecie? Przeczytaj i zapamiętaj.

  1.  Sprawdź opinie o sklepie - jak przebiegały zakupy innych, czy ktoś zgłaszał jakieś nieprawidłowości.
  2.  W razie jakichkolwiek podejrzeń przynajmniej przy pierwszym zakupie, sprawdź  stan przesyłki w obecności kuriera.
  3.  Korzystaj z ofert sklepów, które oferują możliwość śledzenia statusu zamówienia.
  4.  Ważną sprawą jest fakt istnienia na stronie sklepu protokołu szyfrowania danych podczas dokonywania zakupów czyli oznaczenie skrótem https (w odróżnieniu od nieszyfrowanego http).
  5.  Przed przesłaniem pieniędzy upewnij się, czy w naszej skrzynce poczty elektronicznej pojawiło się potwierdzenie zamówienia.

 

Nie daj złapać się  w sieci, uważaj na poniżej opisane sytuacje:

1. Fałszywe powiadomienia z mediów społecznościowych

Oszuści aktywnie wysyłają fałszywe powiadomienia, podszywając się pod popularne sieci społecznościowe. Poruszają w nich temat nowych znajomych, ich aktywności, komentarzy czy polubień. Takie wiadomości często trudno jest odróżnić od oryginalnych; zwykle jedyną różnicą jest to, że zawierają odnośnik phishingowy, który niełatwo jest rozpoznać. Po kliknięciu go ofiara jest nakłaniana do wprowadzenia swojej nazwy użytkownika i hasła na fałszywej stronie logowania.Innym częstym wariantem są wiadomości pochodzące rzekomo z sieci społecznościowych, bazujące na strachu. Informują one na przykład, że na koncie odbiorcy wiadomości zarejestrowano podejrzaną aktywność lub że wprowadzono nową funkcję, a użytkownicy, którzy nie wyrażą na nią zgody, zostaną zablokowani. W każdym przypadku wiadomość zawiera przycisk z łączem prowadzącym do phishingowej strony logowania.

2. Phishing bankowy

Phishing, którego celem jest zdobycie informacji na temat karty płatniczej danej osoby, nadal króluje w sieci. Fałszywe wiadomości mogą być wysyłane w imieniu banków lub systemów płatności. Najczęściej temat tych wiadomości jest związany z blokowaniem konta lub „podejrzaną aktywnością” wykrytą na koncie osobistym odbiorcy. Pod pretekstem przywrócenia dostępu, potwierdzenia tożsamości czy anulowania transakcji użytkownik jest proszony o wprowadzenie szczegółowych informacji dotyczących karty płatniczej (często kodu CVV/CVC) na fałszywej stronie banku. Po odebraniu tych danych przestępcy natychmiast wypłacają pieniądze z konta ofiary. Podobnie wygląda sytuacja
z systemami płatności, jednak wówczas ofiary są nakłaniane jedynie do zalogowania się do swojego konta.

3. Fałszywe powiadomienia z popularnych serwisów i od sprzedawców

Fałszywe powiadomienia są także tworzone w oparciu o popularne marki sklepów internetowych, usługi transportowe, strony umożliwiające rezerwację, platformy multimedialne, strony z ofertami pracy i inne usługi internetowe. Cyberprzestępcy liczą na to, że ich wiadomości spamowe dotrą między innymi do prawdziwych użytkowników takich usług, którzy we wszystko uwierzą, spanikują i postąpią zgodnie z ich oczekiwaniami.

4. Fałszywe powiadomienia z serwisów poczty e-mail

Oszuści wykorzystują tego rodzaju spam do gromadzenia nazw użytkowników i haseł do usług e-mail. Najczęściej użytkownicy są nakłaniani do przywrócenia swojego hasła lub zwiększenia miejsca w skrzynce pocztowej, która podobno jest zapchana. W tym drugim przypadku łącze phishingowe obiecuje znaczące zwiększenie dostępnej przestrzeni przechowywania dużych objętości danych.

Gdy doszło do oszustwa:

  1. Zachowaj wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową.
  2. Zapisz i wydrukuj rozmowy prowadzone za pomocą komunikatorów internetowych, sms’y.
  3. Zgłoś się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki Policji.
  4. Gdy doszło do oszustwa na aukcji internetowej, skompletuj następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, sposób kontaktu ze sprzedającym - jego e-mail, nr telefonu, adres, korespondencja, sposób dokonania zapłaty.

 

mł.asp. Sylwia Kaźmierczak

Powrót na górę strony