Nie pozwól oszukać się w Internecie
W Internecie, tak jak w każdym innym miejscu zachowaj czujność i zdrowy rozsądek. Przestrzegając kilku podstawowych zasad można ustrzec się przed przykrymi następstwami nieuczciwej aktywności różnych oszustów. Cyberprzestępcy wykorzystują nieuwagę, pośpiech i ludzką naiwność.
Podstawowe zasady, które podnoszą bezpieczeństwo w Internecie:
- Nigdy nie wysyłaj nikomu loginu, numeru karty, kodu PIN ani żadnych innych informacji związanych z danymi, które tylko Ty możesz znać.
- Nigdy nie wysyłaj pieniędzy osobie, której nie znasz.
Kupujesz w Internecie? Przeczytaj i zapamiętaj.
- Sprawdź opinie o sklepie - jak przebiegały zakupy innych, czy ktoś zgłaszał jakieś nieprawidłowości.
- W razie jakichkolwiek podejrzeń przynajmniej przy pierwszym zakupie, sprawdź stan przesyłki w obecności kuriera.
- Korzystaj z ofert sklepów, które oferują możliwość śledzenia statusu zamówienia.
- Ważną sprawą jest fakt istnienia na stronie sklepu protokołu szyfrowania danych podczas dokonywania zakupów czyli oznaczenie skrótem https (w odróżnieniu od nieszyfrowanego http).
- Przed przesłaniem pieniędzy upewnij się, czy w naszej skrzynce poczty elektronicznej pojawiło się potwierdzenie zamówienia.
Nie daj złapać się w sieci, uważaj na poniżej opisane sytuacje:
1. Fałszywe powiadomienia z mediów społecznościowych
Oszuści aktywnie wysyłają fałszywe powiadomienia, podszywając się pod popularne sieci społecznościowe. Poruszają w nich temat nowych znajomych, ich aktywności, komentarzy czy polubień. Takie wiadomości często trudno jest odróżnić od oryginalnych; zwykle jedyną różnicą jest to, że zawierają odnośnik phishingowy, który niełatwo jest rozpoznać. Po kliknięciu go ofiara jest nakłaniana do wprowadzenia swojej nazwy użytkownika i hasła na fałszywej stronie logowania.Innym częstym wariantem są wiadomości pochodzące rzekomo z sieci społecznościowych, bazujące na strachu. Informują one na przykład, że na koncie odbiorcy wiadomości zarejestrowano podejrzaną aktywność lub że wprowadzono nową funkcję, a użytkownicy, którzy nie wyrażą na nią zgody, zostaną zablokowani. W każdym przypadku wiadomość zawiera przycisk z łączem prowadzącym do phishingowej strony logowania.
2. Phishing bankowy
Phishing, którego celem jest zdobycie informacji na temat karty płatniczej danej osoby, nadal króluje w sieci. Fałszywe wiadomości mogą być wysyłane w imieniu banków lub systemów płatności. Najczęściej temat tych wiadomości jest związany z blokowaniem konta lub „podejrzaną aktywnością” wykrytą na koncie osobistym odbiorcy. Pod pretekstem przywrócenia dostępu, potwierdzenia tożsamości czy anulowania transakcji użytkownik jest proszony o wprowadzenie szczegółowych informacji dotyczących karty płatniczej (często kodu CVV/CVC) na fałszywej stronie banku. Po odebraniu tych danych przestępcy natychmiast wypłacają pieniądze z konta ofiary. Podobnie wygląda sytuacja
z systemami płatności, jednak wówczas ofiary są nakłaniane jedynie do zalogowania się do swojego konta.
3. Fałszywe powiadomienia z popularnych serwisów i od sprzedawców
Fałszywe powiadomienia są także tworzone w oparciu o popularne marki sklepów internetowych, usługi transportowe, strony umożliwiające rezerwację, platformy multimedialne, strony z ofertami pracy i inne usługi internetowe. Cyberprzestępcy liczą na to, że ich wiadomości spamowe dotrą między innymi do prawdziwych użytkowników takich usług, którzy we wszystko uwierzą, spanikują i postąpią zgodnie z ich oczekiwaniami.
4. Fałszywe powiadomienia z serwisów poczty e-mail
Oszuści wykorzystują tego rodzaju spam do gromadzenia nazw użytkowników i haseł do usług e-mail. Najczęściej użytkownicy są nakłaniani do przywrócenia swojego hasła lub zwiększenia miejsca w skrzynce pocztowej, która podobno jest zapchana. W tym drugim przypadku łącze phishingowe obiecuje znaczące zwiększenie dostępnej przestrzeni przechowywania dużych objętości danych.
Gdy doszło do oszustwa:
- Zachowaj wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową.
- Zapisz i wydrukuj rozmowy prowadzone za pomocą komunikatorów internetowych, sms’y.
- Zgłoś się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki Policji.
- Gdy doszło do oszustwa na aukcji internetowej, skompletuj następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, sposób kontaktu ze sprzedającym - jego e-mail, nr telefonu, adres, korespondencja, sposób dokonania zapłaty.
mł.asp. Sylwia Kaźmierczak